Jan Swinnen

Jan is gehuwd met Christine Allaerts. Samen hebben ze drie volwassen kinderen: Stien, Jo en Jef Swinnen. Na zijn opleiding tot handels- en bedrijfseconomisch ingenieur, werkte Jan jaren in de bank- en verzekeringssector. Intussen is Jan al meer dan 20 jaar actief bij het OCMW en de stad Turnhout. Eerst als OCMW secretaris, daarna als financieel beheerder van het OCMW en momenteel als financieel directeur van stad en OCMW Turnhout. Jan is altijd een Vlaams-nationalist geweest. Niet te verwonderen dat hij bij N-VA Vosselaar zeer bedrijvig is. Hij is verantwoordelijk voor de ledenwerving, penningmeester en lid van de redactieraad. In Vosselaar is Jan geen onbekende figuur. Hij zat zes jaar als verkozene voor VERNIEUWING in de gemeenteraad. Reken daar ook nog zijn professionele bagage bij en je begrijpt de waarde van deze militant voor de Vosselaarse N-VA. Ook voor Jan kan de boog niet altijd gespannen staan. Op tijd en stond ontspant hij zich geestelijk én lichamelijk. Dat doet hij door te reizen, muziek te maken bij ’t Heremenieke in Turnhout en te sporten. En waarom zou naast het tennis, de fitness en het skiën een bourgondisch leven niet kunnen? Voor hem is dat gewoon een ideaal evenwicht.
Van de Volksunie naar de N-VA: een logische stap? Dat hij lang geleden voor de Volksunie koos, zal ook wel aan zijn oom, Jef Thijs uit Westerlo, hebben gelegen. Jef was destijds niet alleen burgemeester van de Parel der Kempen, maar ook senator voor de VU. Onder meer zijn gedachtegoed en zijn politieke overtuiging zijn voor Jan een leidraad geweest.
Omdat de Nieuw-Vlaamse Alliantie de opvolger van de VU werd, besloot hij om N-VA-lid te worden. Vooral het sociaal-economische aspect en het helder geformuleerde politieke gedachtegoed konden zijn instemming wegdragen. De N-VA is het enige alternatief voor de traditionele partijen. Momenteel wordt de doorsneeburger zowel door de federale, de provinciale als de lokale overheden uitgezogen. Hij maakt zich zorgen, grote zorgen voor de toekomst van Vlaanderen, van onze burgers. Zullen onze kinderen nog kunnen genieten van de welvaart die wij kenden? Zal het sociaal stelsel worden gevrijwaard? Zal het financieel beheer een broodnodig evenwicht vinden? En de pensioenen: blijven die ook later nog betaalbaar? Om die zekerheden te blijven hebben, is de weg die de N-VA wil opgaan de enige juiste.