Wilt u een mooie groene tuin? De tuinrangers helpen u graag!

Op 13 december 2023

Dankzij het initiatief van onze voormalige schepen van Milieu Jan Swinnen in samenwerking met de milieuraad, werd eind 2021 beslist dat onze gemeente zou starten met het Tuinrangersproject. Dat project wil tuinen inschakelen in de strijd tegen droogte, hittegolven en biodiversiteitsverlies en het grote natuurpotentieel van tuinen ontsluiten.
Safari in eigen tuin

Tuinrangers zijn lokale vrijwilligers die opgeleid en ondersteund worden door Inverde, het opleidingscentrum van het Agentschap Natuur en Bos. De tuinrangers nemen u mee op een safari in  uw eigen tuin en geven u advies op maat om uw tuin biodiverser en klimaatrobuuster te maken. Dat is enorm belangrijk omdat een groot deel van de oppervlakte van Vosselaar uit tuinen bestaat. En in die tuinen schuilt een enorme klimaathefboom: ze kunnen de opwarming temperen, water en koolstof opslaan, de lucht zuiveren en voorzien in woonplaatsen voor dieren. Onze tuinen hebben een enorm potentieel dat momenteel te weinig benut wordt. Dankzij het project worden de mogelijkheden van onze tuinen veel beter benut. En doordat we een groot aantal burgers bereiken, vergroot het draagvlak voor een natuurlijker beheer van onze buitenruimte.
Vijf tuinrangers in Vosselaar
In Vosselaar zijn vijf vrijwilligers actief als tuinrangers. Ze volgden in de eerste helft van 2022 een uitgebreide opleiding om vervolgens met de opgedane kennis de Vosselaarse inwoners te adviseren. Ook onze    N-VA-bestuursleden Flor Dierckx  en Jeroen Claessen zijn actieve tuinrangers.

Hoe werkt het?

U kan een tuinadvies aanvragen via tuinrangers.be. Vervolgens wordt u gecontacteerd door een tuinranger voor een afspraak. Tijdens dat bezoek brengt de tuinranger uw wensen in kaart, overloopt hij samen met u uw tuin en geeft hij advies. Daarnaast ontvangt u een safarikit voor kinderen of kleinkinderenen informatie op maat van uw tuin. Inmiddels handelden de tuinrangers in Vosselaar al 86 aanvragen af. De reacties zijn lovend: maar liefst 96 procent van de geadviseerde inwoners zou de tuinrangers adviseren aan buren, vrienden en familie.

INTERESSE?
Wenst u ook graag tuinadvies? Aarzel dan niet en contacteer onze tuinrangers via tuinrangers.be of via de QR-code. Het is een gratis dienstverlening voor alle inwoners van Vosselaar.
Voor een groen en klimaatbestendig Vosselaar, zeker doen!