Gemeentebestuur Vosselaar neemt Vivaldi-allures aan

Op 5 augustus 2023

Tijdens de gemeenteraad van juli werd duidelijk dat het gemeentebestuur van geen hout pijlen weet te maken op het vlak van ruimtelijke ordening in Vosselaar. De vergelijking met Vivaldi is treffend: eerst brokken maken en nadien met lapmiddelen je in de media profileren als de grote redder van Vosselaar. Wij weten beter!

Redder’ van het groen eigenlijk medeverantwoordelijk voor chaos
Het cd&v-beleid van de voorbije jaren heeft op het vlak van ruimtelijke ordening geleid tot de catastrofale situatie waarin we ons nu bevinden. Vosselaar is van een groene gemeente met een dorpskarakter geëvolueerd naar een dicht gebetonneerde gemeente. Dat is niet plots en onverwacht gebeurd. Daarom is het merkwaardig dat de persoon die zichzelf nu in de media profileert als de redder van het groen in Vosselaar als voormalige schepen voor Ruimtelijke Ordening verantwoordelijk is voor de chaos en de verstedelijking.

Studie bevestigt slecht cd&v-beleid
De cijfers van het studiebureau Blauwdruk bevestigen het slechte beleid: Vosselaar heeft weinig open ruimte, scoort qua doorlaatbaarheid van de bodem ver onder het gemiddelde en er is een sterke toename van dichte woontypes. Bij het begin van deze legislatuur maakte de N-VA duidelijk dat er dringend nood was aan een grondige evaluatie van het toen gehanteerde woonomgevingsplan (WOP). Dat hadden we ook opgenomen in ons verkiezingsprogramma van 2018. Cd&v bleef dat voor zich uit schuiven tot de Raad van State het WOP vernietigde.
Visie wonen is een lege doos
Na maanden aanmodderen en uitstellen stond er eindelijk een formeel agendapunt op de dagorde van de gemeenteraad:Duurzaam ruimtelijk beleid – Visie op Ruimte 23-50.
Het is vijf na twaalf en N-VA Vosselaar wil meewerken aan maatregelen om de verstedelijking van Vosselaar tegen te gaan. Is het principe ‘1 perceel = 1 wooneenheid’ de juiste oplossing? De burgemeester verdedigde dat in de media en het werd voorgesteld aan de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening. Maar tijdens de gemeenteraad leek de meerderheid niet meer achter dat principe te staan.
De visie op ruimte bleek een lege doos te zijn: er zijn geen concrete doelstellingen noch een plan van aanpak. Wat is er dan wel? De vraag van het schepencollege naar een blanco cheque want zo kan dit college de gemeenteraad in dit dossier buitenspel zetten.
N-VA vraagt duidelijk en krachtdadig beleid
N-VA Vosselaar vraagt het behoud van de bestaande groene zones. Vosselaar moet een dorp blijven. De N-VA wil een duidelijk en krachtdadig beleid dat de schaarse open ruimte vrijwaart. In onze groene woonwijken mogen we geen appartementisering toelaten. Elke projectaanvraag moet kritisch bekeken worden en het principe ‘1 perceel =  1 wooneenheid’ is te rigide. Het maakt toekomstbestendig wonen
zoals kangoeroewonen moeilijk of onmogelijk, wat de toekomst van onze senioren hypothekeert. We moeten kijken naar de kwaliteit van een ontwerp. Ieder project moet op verschillende vlakken aan criteria voldoen: op het vlak van woonkwaliteit, inpasbaarheid, groenaanleg, waterinfiltratie, mobiliteit …
Verder is de N-VA bekommerd om de inwoners die projecten in de pijplijn hebben die gebaseerd zijn op de visie van het bestuur van vóór de schorsing van het woonomgevingsplan. Hoe zal de meerderheid met die projecten omgaan? Die inwoners hebben recht op duidelijkheid. Wij hopen dat er snel een instrument komt om de ruimtelijke ordening op een milieuvriendelijke en correcte manier te organiseren. We vragen een kader dat juridisch afdwingbaar is. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 zal de N-VA dat opnieuw als speerpunt naar voor schuiven.